Virtueel begeleiden het Nieuwe Normaal?

Virtueel begeleiden

Kerndocent van de Master Organisatiecoaching en adviseur/onderzoeker Fer van den Boomen blikt samen met vakgenoten Annette Perino van HAN University of Applied Sciences en Jetty de Groot van Hogeschool Zwolle, terug op hun ervaring met de ANSE Summer Online Special. Tijdens deze online conferentie stond het virtueel begeleiden van ervaringsleren centraal.

Ervaringen tijdens de conferentie

Uit de ervaringen tijdens de conferentie blijkt in elk geval dat de verschillen tussen online en fysiek groot zijn. De voorbereiding voor fysieke bijeenkomsten gaat gewoonlijk gepaard met reizen, in de rij staan, informele gesprekken en deel uitmaken van het geroezemoes en het debat. Ook de techniek speelt parten: hoe ben je in beeld, wanneer sta je op ‘mute’. Het gaat gaandeweg steeds beter maar toch voelt de online conferentie als een tijdelijke oplossing.

Een inleider tijdens de conferentie merkt op: “Online begeleiden vergt een zorgvuldige inrichting van de leeromgeving. Een flink beeldscherm, een koptelefoon of oortjes, een betrouwbare verbinding, een prettige lichtinval, enzovoort. Misschien vraagt die inrichting nog wel meer aandacht dan de fysieke leeromgeving.”

Online op de Graduate School

Is het gebrek aan fysieke aanwezigheid en het missen van kleine signalen in de communicatie nu een uitdaging of een gemis? De vakgenoten concluderen: “Als professionele begeleider ontdekken hoe je je medemens aan de andere kant van het scherm tot leren kunt bewegen, heeft in ieder geval iets fascinerends.”

Onze kerndocent Fer voegt daar nog aan toe: “Ook in deze tijd bieden we niet alleen online onderwijs aan, maar werken we steeds hybride. Fietsen leer je ook niet uit een manual!”

The Hague Graduate School heeft de afgelopen periode flink geïnvesteerd in de technologische inrichting van meerdere leslokalen. De docenten hebben hier uitgebreid ervaring mee opgedaan en zijn onder de indruk van de mogelijkheden. Meebewegende camera’s en microfoons dragen op een positieve manier bij aan online en hybride lessen.

Lees het volledige artikel in het decembernummer van het Tijdschrift voor Begeleidingskunde.

Drs. F. van den Boomen is zelfstandig organisatiecoach te Amsterdam en tevens kerndocent en onderzoeker bij de Masteropleiding Organisatiecoaching van De Haagse Hogeschool/The Hague Graduate School.